Butterfly
وبسايت حشره شناسي
 
پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
نويسنده: علي الوندي

در حالي كه هنوز مدت زيادي از واگذاري ساختمان شيشه اي وزارت جهادكشاورزي و تخريب باغ گياه شناسي نوشهر نمي گذرد، زمزمه هاي تخريب موسسه تحقيقات گياه پزشكي نشان مي دهد كشاورزي و به طور كلي محققان و متخصصان اين حوزه، واقعا در كشور مظلوم واقع شده اند.
    موسسه تحقيقات گياه پزشكي بيش از 70 سال است كه در باغي 15 هكتاري در ولنجك تهران فعاليت مي كند و چند سالي است كه همسايه سالن اجلاس سران شده و همين همجواري باعث شده تا به بهانه ساخت برجي براي اسكان مدعوين كنفرانس بين المللي غيرمتعهدها براي هميشه از منطقه حذف شود.
    تخريب اين مركز براي خيلي ها از جمله من و ديگر فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي كه نيمي از آنچه در دوران تحصيل آموخته ايم را مديون رفت و آمدها به اين باغ هستيم، تاثر برانگيز است. اما از اين مهم تر استادان و محققاني هستند كه تلاش هاي آنها باعث شده تا اين موسسه از نظر علمي و فني به بزرگ ترين و مهم ترين موسسه گياه پزشكي خاورميانه تبديل شود. بيش از60آزمايشگاه تخصصي و مرجع، 11 واحد مجهز گلخانه اي و 25اتاق حرارت ثابت و اتاق رشد در اين موسسه فعال است. علاوه براين، موسسه گياه پزشكي، بزرگ ترين ذخاير ژنتيك و تنوع زيستي جهان اسلام و خاورميانه مشتمل بر گياهان، جانوران و حشرات است و نيز هرباريوم ها و مجموعه هاي زنده را در خود جاي داده است.
    مجموعه هاي غني و هرباريوم هاي استثنائي موجود در اين موسسه با شماره 26 در ميراث ملي ثبت شده و از نظر علمي و فني در جايگاهي قرار دارد كه به خاطر آن، ايران در كنوانسيون هاي بين المللي داراي 2 راي است به همين دليل هرگونه اقدامي كه باعث تخريب يا آسيب رسيدن به اين موسسه شود، جز دلسردي محققان و سرافكندگي كشور در جامعه علمي جهاني حاصلي ندارد.
    از سوي ديگر تخريب موسسه تحقيقات گياه پزشكي براي ساخت برج مسكوني مهمانان خارجي، حتي اگر باساخت و راه اندازي موسسه در مكان ديگري همراه باشد هم با اما واگرهاي زيادي روبه رو خواهد بود،چراكه اين جايگزيني حداقل به 10سال زمان و كار كارشناسي نياز داردو در واقع ساختماني كه براي اين موسسه بويژه براي ذخاير ژنتيك و تنوع زيستي درنظر گرفته مي شود، بايد از استانداردهاي خاصي برخوردار باشد و هر ساختماني را نمي توان به اين كار اختصاص داد.
    نكته ديگر اين كه انتقال موسسه به مكان ديگر حتي در بهترين شرايط هم باعث نابودي 30 درصد از نمونه هاي خشك مي شود، به همين دليل هيچ كشوري تن به چنين ريسكي نمي دهد بلكه به دليل اهميت ويژه ساختمان هايي از اين دست، تنها در موارد ضروري وبا وسواس وتوجهي خاص تعميرات يا حتي ترميم هاي جزئي در آنها انجام مي شود.
    همه اين موضوعات باعث شده تا محققان نامه هايي مشتمل بر توجيهات علمي و فني مبني بر حفظ موسسه در موقعيت كنوني به مسوولان اجرايي ارسال كنند. با آن كه انتظار مي رفت انتقادات صاحب نظران، مسوولان را در صرف نظر كردن از تخريب موسسه گياه پزشكي مجاب كرده باشد، اما شواهد نشان مي دهد اين اظهارات خللي در اراده مسوولان اجرايي ايجاد نكرده است.
    موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور در حالي تا چند وقت آينده تخريب خواهد شد كه در حال حاضر 350محقق تراز اول در اين موسسه مشغول فعاليت هستند و 50 درصد كل توليدات گياهي كشور وابسته به پايش هرروزه همين موسسه است.
    تخريب اين موسسه تحقيقاتي كه در واقع بايد گفت آخرين بازمانده باغ هاي وسيع تهران است و بسياري از نمونه هاي پرندگان تهران را تنها مي توان در اين منطقه پيدا كرد، به هر دليلي كه باشد به گفته كارشناسان نابودي حجم زيادي از محصولات كشاورزي را در پي خواهد داشت.
    
    
 روزنامه جام جم، شماره 3240 به تاريخ 10/7/90، صفحه 24 (صفحه آخر)
پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
يكي از موفق ترين روش هاي كنترل آفات تا امروز استفاده از ژن باكتري BT در گياهان است. اين ژن، پروتئيني است كه از گياه در برابر حمله آفات با از بين بردن آنها محافظت مي كند.
بررسي ها نشان مي دهد حشرات اندك اندك در حال بالابردن مقاومت خود به اين روش هستند و اين موضوع قطعا تهديدي جدي براي موفقيت اين روش محسوب مي شود، اما پروفسور بروس تاباشنيك روشي را ابداع كرده كه طي آن و با ايجاد تغيير كوچكي در ساختار ژنتيكي سموم BT مي توان مقاومت بعضي از آفات عمده را در برابر سموم طبيعي BT كنوني در هم شكست.
سموم حاوي BTتنها حشراتي را از بين مي برد كه در شكمشان دقيقا همان گيرنده هاي پروتئيني را دارند كه سم به آنها مي چسبد. اين موضوع يكي از دلايلي است كه سموم BT به عنوان يكي از سموم سازگار با محيط زيست در زمينه كنترل آفات محسوب مي شوند. اين سموم همه حشرات را از بين نمي برد. به عنوان مثال سم BT كتان باعث از بين رفتن زنبورهاي عسل، كفشدوزك ها و ديگر حشرات سودمند نمي شود.
بر خلاف حشره كش هايي كه به شكل گسترده استفاده مي شوند، سموم BT تنها طيف كوچكي از حشرات را از بين مي برد چرا كه توانايي اين سموم ارتباط مستقيمي با واكنش گيرنده هاي سلولي سطح شكم حشره با سم دارد. عملكرد اين سم مانند كليدي است كه فقط قفل مخصوص به خود را باز مي كند و اگر قفل عوض شود قادر به بازكردن آن نيست.
حشرات با تغييرات تكاملي سريع، خودشان را با شرايط متفاوت سازگار مي كنند. هر چه سم بيشتري استفاده شود، حشره بيشتر نسبت به آن مقاوم مي شود. از آنجا كه حدود 2 دهه است از سم BT در بيش از 140 ميليون جريب زمين كشاورزي در سرتاسر جهان استفاده شده، مي شد انتظار داشت كه حشرات با تغيير در ساختار بدني خود راه تكامل را براي گريز از اين حشره كش طبيعي در پيش گرفته باشند.
بنابراين محققان تصميم گرفتند مطالعات بيشتري روي نحوه عملكرد سم BT داشته باشند تا مانع مقاومت بيش از حد حشرات شده و آنها را تحت كنترل درآورند. آنها موفق شدند عملكرد مرحله به مرحله سم، شامل اين كه سم به چه گيرنده هايي متصل مي شود، با چه آنزيمي واكنش مي دهد و بسياري موارد ديگر را در سطح ملكولي مدلسازي كنند.

حال مشخص شده كه سم به پروتئين كادرين در شكم حشره متصل مي شود و در نهايت باعث مرگ او مي گردد. مطالعه روي Pectinophora gossypiella يكي از سرسخت ترين آفات مزارع پنبه نشان داد كه جهش هاي ژنتيكي در اين حشره باعث تغيير پروتئين كادرين شده و در نتيجه سم ديگر مانند گذشته تاثيري روي حشره نمي گذارد.
به همين دليل، پژوهشگران تصميم گرفتند به وسيله مهندسي ژنتيك سم BT را به گونه اي تغيير دهند تا نيازي به پروتئين كادرين براي از بين بردن اين آفت نداشته باشد.
در اولين آزمايش، سم جديد توانست آفت مزارع تنباكو را براحتي از بين ببرد. اين آفت با تكنيكي به نام تداخل RNA توانسته بود توليد پروتئين كادرين را در بدنش متوقف كند.
تاثير اين سم روي آفات مزارع پنبه كه اين پروتئين را با جهش هاي ژنتيكي در بدنشان تغيير داده بودند نيز موفقيت آميز بود و آنها را هم از پاي درآورد.
محققان معتقدند سم جديد قادر است هر حشره با هويتي كه با ايجاد جهش در گيرنده پروتئين كادرين خود مكانيسم مقاومتي در بدنش به وجود آورد را از بين ببرد اما آزمايش هاي بعدي نشان داد داستان آنقدرها هم شيرين به پايان نرسيده است.
مشاهدات بعدي حكايت از آن دارد كه اين سم همواره قادر به از بين بردن حشرات تكامل يافته نبوده و در عوض روي برخي حشراتي كه مقاومت آنها در برابر سم ناشي از عوامل ديگري است، موثرتر عمل مي كند. هنوز بدرستي مشخص نيست كه چرا سموم جديد روي برخي زنجيره هاي مقاومتي موثر و روي برخي ديگر ناكارآمد است.
بر اساس نتايج آزمايشگاهي به نظر مي رسد كه سم BT جديد بتواند كاركرد مطلوبي داشته و روي حداقل بخشي از آفات موثر باشد، اما هنوز تصميمي براي تست واقعي آن در زمين هاي كشاورزي اتخاذ نشده است. حداقل نفعي كه از اين تحقيق عايد بخش صنعت و كشاورزي مي شود ايجاد روش هاي سازگار با محيط زيست در كنترل آفات است.



روزنامه جام جم، شماره 3275 به تاريخ 22/8/90، صفحه 12 (دانش)
پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

دانشمندان با الهام از توانايي حركت حشرات روي سطوح عمودي موفق به ابداع نوار چسبي شده اند كه مي توان هزاران بار آن را از سطح جدا كرده و دوباره چسباند بدون اينكه قدرت چسبندگي آن از دست برود. دانشمندان موسسه جانورشناسي دانشگاه كيل در آلمان با مطالعه روي شيوه هاي راه رفتن حشرات روي ديوارها با استفاده از تارهاي مويي كوچكي كه روي سطح بدن شان وجود دارد موفق به ابداع نوار چسبي شده اند كه از ويژگي مشابه چسبندگي اين تارها برخوردار است. اين محققان نواري سيليكوني متشكل از تارهايي ريز را ابداع كرده اند، اين نوار چسب به اندازه يي قدرتمند است كه يكي از محققان توانست با كمك آن خود را از سقف آويزان كند. كليد اصلي توانايي ويژه حشرات در راه رفتن روي ديوار اين حقيقت است كه هزاران تار موجود روي بدن آنها از نوك مسطحي برخوردار هستند كه مي توانند سطح تماس با ديوار را به حداكثر برساند. «استانيسلاف گورب» محقق ارشد اين پروژه در موسسه جانورشناسي دانشگاه كيل با كمك ابداع جديد، خود را از سقف آويزان كرده است به گفته محققان مهم ترين عامل براي چسبندگي مناسب، تماس كافي با سطح است و از آنجايي كه تارهاي مو از نقاط تماس متعددي برخوردارند مي توانند تقريبا با هر سطحي تماسي مناسب ايجاد كنند.


روزنامه اعتماد، شماره 2308 به تاريخ 21/8/90، صفحه 8 (علم و فناوري)

پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

کتاب " شناختی بر رده‌بندی حشرات" اخیراَ (پاییز 90) بوسیله انتشارات عمیدی به نگارش اساتید بزرگوار جناب آقای دکتر محمد حسین کاظمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و آقای دکتر حسینعلی لطفعلی‌زاده عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور چاپ و انتشار یافته که به اصول اولیه رده بندی حشرات از دیدگاه تاکسونومیک پرداخته و و تقسیمات سطوح مختلف تاکسونومیکی حشرات مورد توجه نگارندگان بوده است.

مطالعه این کتاب را برای دانشجویان، محققان و علاقمندان توصیه میکنم. پیش گفتار و عکس روی جلد این کتاب را میتوانید در تصاویر زیر مطالعه و مشاهده فرمایید.

این کتاب 252 صفحه‌ای را میتوانید از کتابفروشیها به قیمت 7000 تومان خریداری نمایید.

شماره تلفن مراکز پخش:
انتشارات عمیدی: 04115535961 و کتابیران: 02166566509

پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر


Been bitten by the love bug lately? Longing for the sweet sting of Cupid's tiny arrow? Then look no further, ladybugs and harvestmen, as we present some of Mother Gnature's cutest crawly critters. The buzz starts here with 10 adorably cute bugs... 

Cute Bug 1) Big Eyed Caterpillar

Caterpillars don't look for trouble, they just want to eat (and eat, and eat) in peace. Unfortunately, their mania for munching makes them more meal-like day by day in the eyes of predators. One solution some species of caterpillars evolved is displaying oversized eye spots that give the chubby chompers the appearance of snakes. People don't (usually) eat caterpillars, of course, so to us the pastel orange beastie above tends instead to resemble a sad-eyed puppy right out of Japanese anime. (cute bug images via Jorymon and Crushable)

پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
پژوهشگران درصددند با راه اندازي جنگ شيميايي بين گياهان و آفت ها كشاورزي را رونق دهند

برگرفته از: Discovery

داستان چوپان دروغگو و فريادهاي گرگ آمد، گرگ آمدش را به ياد داريم. فريادهاي هشدارباش پي درپي و دروغين پسرك چوپاني كه اهالي روستا را به بهانه حمله گرگ فرا مي خواند تا اين كه بالاخره بي اعتنايي و جدي نگرفتن فريادها برايشان گران تمام شد. اين روايت پندآموز كتاب فارسي دبستان از قرار معلوم در طبيعت هم وجود دارد كه نقش شخصيت هاي اصلي داستان را گياهان و حشرات ايفا مي كنند.
ماجرا به گياهان و شته ها و دشمني ديرين آنها مربوط مي شود كه نوعي رقابت و زورآزمايي تسليحاتي بين 2 طرف را تداعي مي كند. زماني كه شته ها حمله ور مي شوند، گياهان فقط به تحمل و تماشا بسنده نكرده و به تهاجم دشمن عكس العمل نشان مي دهند. گياهان با «فرياد شيميايي» كه از خود منتشر مي كنند براي كمك طلبيدن پيام مي فرستند. وقتي نيروي كمكي در هيات اسكادران كفشدوزك ها يا ساير شكارچيان شته ها از راه مي رسند، شته ها نيز با توسل به تاكتيك دفاعي مشابهي آژير خطر شيميايي خودشان را به صدا درآورده و پخش و پلامي شوند تا به چنگ دشمنان نيفتند.
حالااگر همين سلاح شته ها به دست گياهان بيفتد و گياهان بتوانند مثل چوپان دروغگو مرتبا زنگ خطر شته ها را به صدا درآورند چه اتفاقي مي افتد؟ شته ها بالاخره اين هشدار خطر را ناديده گرفته و ديگر پراكنده نمي شوند كه همين بي اعتنا ماندن به قيمت تبديل شدن آنها به شكاري سهل و راحت براي كفشدوزك ها تمام خواهد شد. بيشتر شته ها زماني كه ماده اي شيميايي موسوم به EBF را رديابي مي كنند، احساس خطر كرده و زود از مهلكه فرار مي كنند. شته ها اين ماده شيميايي را زماني كه بيم حمله دشمن مي رود آزاد مي كنند تا ساير همنوعان خود را از خطر آگاه كنند. دست بر قضا ردياب برخي از شكارچيان شته ها نيز روي همين سيگنال تنظيم و قفل شده است يا مثل قضيه انتشار خون در آب كه كوسه ها را بيشتر جذب مي كند، انتشار اين ماده شيميايي از شته ها نيز باعث هدايت دشمنان آنها مي شود.
مهندسي اصلاح نباتات نيز تلاش كرده اين نظام هشدار را دستكاري كرده و گياهاني پرورش دهد كه مداوم و به دروغ فرياد كفشدوزك ها آمدند را سر مي دهند تا نسلي از شته هاي بي اعتنا به اين پيام دروغين را بار بياورند؛ شته هايي كه ديگر با دريافت ماده شيميايي EBF نمي ترسند و فرار نمي كنند و طعمه سهل الوصولي براي شكارچيان و از آن جمله كفشدوزك ها مي شوند. پژوهشگران دريافته اند كه شته ها تنها طي 3 نسل EBF بي اعتنا مي شوند. البته مادر طبيعت از قبل اين تكنيك را با سيب زميني آزمايش كرده است و برخي گونه هاي گياهي از جمله سيب زميني مي تواند EBF را توليد كند كه در ميان ارقام مختلف، مقادير متفاوتي دارد.
اصلاح گياهاني كه ماده شيميايي EBF را توليد مي كنند مي تواند به حال كشاورزي و اقتصاد آن سودمند باشد، چون كه باعث پرورش شته هاي بي تفاوتي مي شود كه زمان فرار واقعي را تشخيص نمي دهند و به سهولت شكار مي شوند، اما سودمندي راه اندازي چنين مبارزه زيستي و قرباني كردن شته ها به خاطر خسارت مستقيم اين آفت نباتي به گياهان نيست، بلكه بيشتر به خاطر آن است كه شته ها مهم ترين ناقل بيماري هاي ويروسي گياهان به شمار مي روند.



روزنامه جام جم، شماره 3357 به تاريخ 7/12/90، صفحه 12 (دانش)

پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
اروپا صادرات «ماده موثره» سموم كشاورزي را به دليل تحريم ها به ايران ممنوع كرده است

نويسنده: محمدرضا نسب عبداللهي

روند افزايشي آمار بيماران سرطاني در شهرستان هاي رفسنجان و انار كه دو قطب اصلي توليد پسته ايران هستند، نگاه ها را متوجه سموم كشاورزي كرده كه باغداران پسته در استفاده از آنها در رتبه نخست قرار دارند.
محمد جعفري، مديركل بيمه خدمات درماني استان كرمان گفته است: «در استان كرمان طبق آخرين آمار هشت هزار نفر به بيماري سرطان دچار هستند و روزانه هفت نفر نيز به اين آمار افزوده مي شود.»
بر پايه آمار رسمي، استان كرمان مقام نخست را در استفاده از سموم داراست و در استان كرمان نيز شهرستان هاي رفسنجان و انار در رتبه نخست قرار دارند.
در اين دو شهرستان سالانه حدود 90 هزار تن پسته توليد مي شود كه به طور عمده در روستاهاي اطراف رفسنجان پسته فندقي، در شهرستان انار پسته اكبري، در بخش كشكوييه پسته كله قوچي و در بخش نوق پسته احمدآقايي توليد مي شود. شهرستان انار در سال حدود 30هزار تن پسته توليد مي كند و شهرستان رفسنجان و توابع آن يعني نوق و كشكوييه نيز حدود 60 هزار تن پسته توليد مي كنند. در شهرستان هاي انار و رفسنجان نزديك به 50 هزار كشاورز و باغدار پسته وجود دارد.

افزايش بي سابقه استفاده از سموم
ميزان استفاده از سموم در باغات پسته اين دو شهرستان در بهار و تابستان سال جاري به شكل غيرطبيعي و بي سابقه اي افزايش يافت به گونه اي كه باغداران پسته در شش ماهه نخست سال 1390، هر هفته اقدام به سمپاشي باغات پسته كرده اند. اين حجم استفاده از سم در مبارزه با آفات پسته نه تنها باعث نشد كه اين آفت ها نابود شوند بلكه تنها دو، سه روز پس از سمپاشي، آفات دوباره درختان پسته را در بر مي گرفتند. مقام هاي محلي در سازمان جهاد كشاورزي شهرستان هاي رفسنجان و انار هشدار داده اند كه استفاده از سموم «بي كيفيت» باعث «طغيان» آفات پسته شده است. در همين حال روند افزايشي بيماران سرطاني در اين شهرها، نگراني هايي را درخصوص تاثيرات «مخرب» سموم كشاورزي به دنبال داشته است. مقام هاي محلي در اين دو شهرستان مي گويند به دليل تحريم ها، مدتي است كه «ماده موثره» براي توليد سموم كشاورزي، ديگر از اروپا وارد ايران نمي شود و كارخانه هاي توليدكننده سم، اين ماده را از ساير كشورها از جمله چين وارد مي كنند. محمد گرجي، رييس جهاد كشاورزي شهرستان انار به تازگي در جمع كشاورزان اين شهرستان گفته است: «در زمينه كشاورزي ما اكنون در جنگيم. واردات كودهايي همچون سولفات پتاسيم و سوپر فسفات در اثر تحريم ها قطع شده و در ازاي آن كودها و سموم تقلبي، بي كيفيت و حتي با اثرات معكوس و با قيمت ارزان تر از نمونه هاي معمولي به فروش مي رسانند.» اين مقام سازمان جهاد كشاورزي از چنين وضعيتي به عنوان يكي از «توطئه هاي جنگ نرم» نام برده و افزوده است: «در اين جبهه ها بايد با برنامه ريزي و با تبعيت از فرمانده اي واحد دفاع و مقابله كنيم.»

طغيان آفات در باغات پسته
دكتر محمد عبداللهي، عضو هيات علمي موسسه تحقيقات پسته ايران نيز در گفت وگو با شرق از «سم هاي بي كيفيت، سم هاي منسوخ شده، خشكسالي و عدم مديريت زمان سمپاشي» به عنوان چهار دليل تاثيرنداشتن سمپاشي در باغات پسته و طغيان آفات نام برد.
عبداللهي گفت: «كشاورزان تاكيد مي كنند كه كيفيت سم ها پايين است، يعني ماده موثره موجود در سم ها كم است. ماده موثره هم به دليل تحريم هايي كه وجود داشته، كمتر وارد و باعث شده كه كيفيت سموم پايين بيايد.»
وي همچنين استفاده از دو سم «منسوخ شده» به نام هاي «آميتراز و آندوسولفان» را كه مدتي است در عرصه بين المللي ممنوع شده، يكي ديگر از دلايل نابودنشدن آفات پسته دانست. اين عضو مركز تحقيقات پسته ايران، از شرايط آب و هوايي و خشكسالي به عنوان سومين دليل گسترش آفات پسته نام برد. به گفته وي با بروز خشكسالي و خشك شدن مراتع اطراف باغات پسته، «سن قرمز» از اين مراتع به سمت باغات پسته هجوم آورده است. دكتر عبداللهي گفت: «حمله اين آفت، باعث شد تا كشاورزان از سم هاي قوي استفاده كنند. اين سم ها، موجوداتي را كه به طور طبيعي با آفات مقابله مي كردند از بين برد و باعث شد تا آفات طغيان كنند.» اين عضو مركز تحقيقات پسته ايران از «عدم مديريت زمان سمپاشي» به عنوان دليل ديگر تاثير نداشتن سمپاشي باغات پسته نام برد و افزود: «كشاورزان به دليل دانش پايين و ريسك گريزي بالاترجيح مي دهند براي محكم كاري و محافظه كاري بيشتر دايما از سم استفاده كنند، در صورتي كه براي مبارزه با حشره بايد زماني كه در حالت پوره است، از سم استفاده كرد اما كشاورزان سموم را در زماني هايي كه در مرحله تخم گذاري است يا حشره بالغ شده، استفاده مي كنند و به همين دليل سمپاشي ها موثر نيست.»

سموم كشاورزي باعث خشك شدن درختان شده است
يكي از كشاورزان شهرستان انار كه خواست نامش فاش نشود، به «شرق» گفت: «ما قبلاهر سال سه يا چهار بار بيشتر باغات پسته را سمپاشي نمي كرديم اما در سال 90 مجبور شديم هر هفته باغات را سمپاشي كنيم.»
وي افزود: «متاسفانه سموم فعلي نه تنها در دفع آفت موثر نبودند بلكه باعث خشك شدن بسياري از درختان پسته نيز شده اند.» اين كشاورز همچنين درباره سم هاي «آميتراز و آندوسولفان» كه منسوخ شده اند، گفت: «در اين مورد به كشاورزان اطلاع رساني كافي نشده و آنها همچنان از اين سم ها كه در بازار عرضه مي شود، استفاده مي كنند.» خبرگزاري مهر نيز چندي پيش گزارش داد: «استفاده بي رويه از سموم منسوخ شده و ارزان قيمت در يك سوم باغ هاي كشور و مزارع كشاورزي كرمان علاوه بر به خطر انداختن منابع طبيعي، احتمال بروز سرطان معده را افزايش داده است.» ناصر طاهري، مدير حفاظت نباتات سازمان جهاد كشاورزي كرمان گفته است: «با توجه به اثرات مخرب برخي سموم به ويژه آندوسولفان واردات، توزيع و مصرف اين سم ممنوع است.» اسماعيل نجار، استاندار كرمان نيز چند ماه پيش درخصوص استفاده از سموم منسوخ شده هشدار داد و گفت: «استفاده بي رويه از سموم كشاورزي، عوارض بهداشتي گسترده اي از جمله سرطان ها به خصوص سرطان معده را به همراه دارد.»
به گفته محمدعلي اميري، مسوول واحد حفظ نباتات مديريت جهاد كشاورزي رفسنجان سالانه حدود 800 تن سم در باغات پسته اين شهرستان استفاده مي شود.
محمدعلي اميري با بيان اينكه مشكل اساسي ما توزيع سموم تقلبي است، مي گويد: «اين سموم فقط از نام كارخانه استفاده مي كنند در حالي كه برچسب سموم و تاريخ مصرف آن را تغيير مي دهند و اين نوع سموم را در كارگاه ها و انبارهاي زيرزميني تهيه مي كنند.» مسعود محمودي، مدير جهاد كشاورزي شهرستان رفسنجان نيز مصرف بي رويه سموم را در اين شهرستان يك «خطر جدي» مي داند و مي گويد: «برخي محدوديت ها در واردات سموم كه ناشي از تحريم هايي است كه عليه كشورمان اعمال مي شود از دلايل بي تاثيري سموم موجود در بازار است.» با وجود هشدارهاي مقام هاي دولتي، همچنان سم هاي آندوسولفان و آميتراز در بازار به فروش مي رسند. به گفته كارشناسان اين دو سم كه براي انسان و محيط زيست خطرناك هستند به دليل ارزان بودن و ماندگاري بالاهنوز مورد استفاده كشاورزان قرار مي گيرد. كارشناسان مي گويند اين سموم به دليل ماندگاري بالاحتي پس از اينكه محصول پسته از درخت چيده مي شود، روي پسته وجود دارند و اين مساله باعث بروز بيماري هايي مانند سرطان در بين مصرف كنندگان خواهد شد.
با وجود هشدارهاي مقام هاي جهاد كشاورزي درخصوص تاثير تحريم ها بر كيفيت سموم توليدي در ايران اما همچنان اين سموم روانه بازار مي شوند. كشاورزان نيز ظاهرا جز استفاده از اين سموم كه به گفته كارشناسان براي سلامت «انسان، محيط زيست و محصول پسته» خطرناك است، چاره ديگري ندارند.



روزنامه شرق ، شماره 1483 به تاريخ 17/12/90، صفحه 13 (سرزمين)

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
این عنوان سمینار دانشجویی دوره دکترای تخصصی آقای مهندس محسن کرمی است که در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۳۹۰ در محل دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد. خلاصه سمینار مذکور به شرح زیر است:

رابطه همزیستی بین میکروارگانیسم ها و یوکاریوت ها بسیار رایج بوده و این ارتباط از حالت همزیستی اجباری (Mutualism) گرفته تا Commensalism و انگلی (Parasitism) در بین آنها وجود دارد. ولباخیا (Wolbachia) باکتریهای گرم منفی، داخل سلولی و Endosymbiont از راسته آلفا پروتوباکتریها هستند که تاکنون در بندپایان و  نماتدهای فیلری شناسایی شده اند و با  دستکاری در بافت تولید مثلی میزبان سبب افزایش انتقال عمودی خود می شوند. ولباخیا اولین بار در سال 1924 در بافت تولید مثلی پشه های Culex  pipiens گزارش شد و این گونه بنام  Wolbachia  pipientis معرفی گردید. این باکتری از طریق سیتوپلاسم تخمک (انتقال عمودی) به نتاج منتقل شده و از مکانیسم های مختلفی برای دستکاری تولید مثلی در میزبانهایشان استفاده می کنند که مهمترین فنوتیپ های آن شامل : ناسازگاری سیتوپلاسمی (Cytoplasmic Incompatibility)، بکرزایی ماده زایی (Thelytokous Parthenogenesis)، کشتن نرها (Male  Killing)، ماده سازی نرها (Feminizition) و همچنین سایر مکانیسم های کاهش Fitness  در میزبان می باشند. ولباخیا همچنین بطور افقی بین گونه های مختلف بندپایان منتقل می شود. این جنس فقط یک گونه و 8 بالاگروه داشته که عبارتند از بالا گروههای  A تا H که بالا گروههای  C و D فقط در نماتدها شناسایی شده اند. فنوتیپ ناسازگاری سیتوپلاسمی (CI) رایج ترین فنوتیپ ها بوده و در بسیاری از حشرات، مایت ها و سخت پوستان مشاهده میگردد. این فنوتیپ موقعی نمایان می شود که نرهای آلوده با ماده های غیرآلوده یا آلوده با استرین های دیگر ولباخیا جفتگیری نماید. این امر در برخی موارد منجر به مرگ جنینی در حشرات دیپلوئید و نر زایی یا مرگ جنینی در حشرات هاپلو – دیپلوئید، در اثر اختلال در اولین تقسیم میتوز سلول تخم میشود. نا سازگاری سیتوپلاسمی به دو دسته تقسیم میشود: ناسازگاری یک سویه (Unidirectional) و ناسازگاری دو سویه (Bidirectional). در ناسازگاری یک سویه نرها آلوده و ماده ها سالم و در دو سویه نرها و ماده هر دو آلوده بوده اما استرین های ولباخیا در آنها متفاوت است. ساز وکارهای دقیق ایجاد CI بطور دقیق مشخص نشده است اما بر اساس این فرضیه که ولباخیا سبب دو عمل: الف- تغییر اسپرم طی اسپرماتوژنز (Modification = mod)  ب- تولید عوامل ترمیم کننده این تغییرات در تخمک (Rescue = resc) میشود سه مدل یا فرضیه برای ایجاد ناسازگاری سیتوپلاسمی ارائه شده است:

 1- مدل قفل و کلید۲- مدل فروبردن ۳- مدل حرکت آهسته

پتانسیل استفاده از ناسازگاری های ایجاد شده توسط ولباخیا در کنترل آفت و بیماریهای مرتبط با آنها مورد توجه بسیاری قرار  گرفته که میتواند بعنوان یک روش آنالوگ برای تکنیک عقیم سازی حشرات (SIT) در نظر گرفته شود. از آنجایی که  CI میتواند سبب تسریع گونه زائی (Speciation) در میزبان شود لذا کاربرد آن بخصوص در بندپایان  ناقل بیماری نیاز به مطالعات و احتیاطات بیشتری خواهد داشت. بدین منظور، در این راستا  میتوان استرین هایی که سبب کاهش طول عمر بالغین یا جلوگیری از تکثیر انگل در ناقل می شوند را مورد توجه قرار داد. در زمینه آفات کشاورزی مطالعات کاربرد ولباخیا در زنبورهای پارازیتوئید بمنظور افزایش نسبت ماده ها با بهره گیری از فنوتیپ هایی همانند:  مونث سازی، کشتن نرها و بکرزایی - ماده زایی پیشرفت های بیشتری داشته است. در سالهای اخیر با بهره گیری از رابطه همزیستی اجباری بین فیلرهای مولد بیماری در انسان و ولباخیا نظیر بیماری های  انکوسرکیازیس (Onchocerciasis) و lymphatic filariasis، راههای جدیدی در درمان این بیماری با استفاده از آنتی بیوتیک ها باز شده است. علی رغم پیشرفت های چشمگیر در زمینه اکولوژی و ژنتیک جمعیت ولباخیا که روزبه روز ایده استفاده از آنها، بعنوان یک ابزار جدید در کنترل بیولوژیک بندپایان دارای اهمیت پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی را تقویت میکند معهذا کاربرد آنها هنوز با چالش هایی همانند خطر گونه زایی، مشکل در پرورش انبوه، عدم استقرار در برخی گونه ها، نیاز به سازش با محیط های سلولی میزبانهای جدید و ناشناخته ماندن بسیاری از جنبه های پایه ایی سلولی و ملکولی روابط ولباخیا و میزبان، روبرو می باشد.

 

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
علاقمندان به تحقیق در زمینه آنوفل ها می توانند اطلاعات جالب و مفیدی از لینک زیر که یک جزوه منتشر شده با همکاری مرکز مدیریت بیماری ها، موسسه ملي بهداشت و موسسه ملي آلرژي و بيماري هاي عفوني آمريكا  است، دريافت كنند:

http://www.afpmb.org/sites/default/files/whatsnew/2007/Methods_Anonpheles_Research.pdf

 

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
به منظور اطلاع رسانی به حشره شناس های محترم و سایر افراد علاقمند در این وبلاگ اقدام به معرفی کتاب های منتشر شده در زمینه حشره شناسی پزشکی می گردد. در ذیل سه عنوان کتاب که توسط خانم دکتر منصوره شایقی و همکارانشان منتشر شده است، معرفي شده است:

۱- راهنماي حشره شناسي پزشكي (جهت دانشجويان علوم پايه): اين كتاب كه تاليف خانم دكتر منصوره شايقي عضو هيئت علمي گروه حشره شناسي پزشكي و مبارزه با ناقلين دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد،‌ در سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات غاشيه در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسيده است. نويسنده گروه هدف اين كتاب را دانشجويان علوم پايه گروههاي پزشكي عنوان نموده اند.

۲- تعيين آفت كش ها در ميوه ها و سبزيجات: اين كتاب ترجمه خانم دكتر منصوره شايقي و آقاي مهندس مجيد سلسله مي باشد و در سال ۱۳۸۲ توسط موسسه انتشارات دانشگاه علوم پزشكي تهران در ۱۶۳ صفحه به چاپ رسيده است.

۳- دايره المعارف بيماري هاي منتقله بوسيله بندپايان: اين كتاب توسط خانم دكترمنصوره شايقي، آقاي دكتر مهدي خوبدل و آقاي مهندس سيد محمد ابطحي حسيني ترجمه شده و در سه جلد توسط انتشارات غاشيه در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسيده است.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

این مطلب خلاصه سمینار دانشجویی دوره دکترای تخصصی حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین آقای مهندس محمدرضا جلیل نواز نوین، در گروه حشره شناسي دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد. اميدوارم مورد استفاده واقع گردد:

فناوری اطلاعات عصاره دانش و تجربه دو هزار ساله بشر است. انسان در تمام طول تاریخ برای شناخت پدیده ها و کاهش ابهامات پیرامون ناشناخته ها به اطلاعات نیازمند بوده است. آغاز تاریخ بشر با توانایی او در انباشت اطلاعات و مبادله آن مقارن است. امروز به کمک رایانه و ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات دهکده جهانی از رویا به حقیقت پیوسته است. فناوری اطلاعات به "مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاٌ برنامه های نرم افزاری و سخت افزار رایانه می پردازد". اخیراٌ تغییر اندکی در این عبارت داده می شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده ای بیشتر مایلند تا عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information & communication Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند. كار اين فناوري را مي توان به اختصار شامل: جمع آوري اطلاعات، ذخيره آنها،‌ انتقال داده ها، پردازش آنها، بازيابي اطلاعات و در نهايت نمايش آنها دانست.

اینترنت سامانه ای جهانی از شبکه های رایانه ای به هم پیوسته است که از پروتکل TCP/IP برای ارتباط با یکدیگر استفاده می نمایند. به عبارت دیگر اینترنت، شبکه شبکه هاست که از میلیون ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده است که با ارائه طيف وسیعی از فناوری های الکترونیکی و نوری به هم متصل گشته اند. اینترنت در بر گیرنده منابع اطلاعاتی و خدمات گسترده ای است که برجسته ترین آنها وب جهان گستر (WWW) و پست الکترونیکی می باشد. شبکه جهانی وب در حال تبدیل شدن به یک جزء مهم از کسب و تبادل اطلاعات است. وب با روش های متنوع و غیر قابل پیش بینی در تحقیق موثر خواهد بود. اما عمیق ترین تاثیرات آن احتمالاٌ در سه زمینه ارتباطات، پایگاه داده ها و ادبیات خواهد بود. محققان به طور فزاینده ای از طریق وب به كمك پست الکترونیکی و FTP، گروههای مباحثه، جلسات و کنفرانس های اینترنتی با يكديگر ارتباط برقرار می کنند و با استفاده از موتورهای جستجوگر، کاوش اعماق وب، ایمیل های مشترک، گروههای بحث و خبری و غیره اطلاعات مبتنی بر اینترنت را بازيابي مي نمايند.

اینترنت داراي قابليت بسیار خوبي برای تاثیر روی پژوهش، توسعه و آموزش در علم حشره شناسی نيز تبدیل شده است. محققان و دانشمندان می توانند با همتایان خود در سایر دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ارتباط برقرار کنند. آنها می توانند به یک پایگاه بزرگی از داده ها و اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند. به دليل اين كه در اينترنت تحقیقات به سرعت از کاغذ به وب که از نظر هزینه به صرفه است، مهاجرت نموده، خیلی سریعتر و کارآمدتر اطلاعات به دست مي آيند و در ضمن در وقت ارزشمند محققان نیز صرفه جویی می شود. حشره شناسان می توانند آخرین اطلاعات را در مورد کنترل آفات و حشرات مهم از نظر پزشکی و دامپزشکی را از طريق اينترنت در اختیار عموم مردم قرار دهند. ارتباطات مبتنی بر اینترنت در حال گسترش یافتن و محبوب تر شدن در میان مردم می شود به این جهت که به آنها اجازه می دهد تا زمان کافی برای جستجو و یافتن پاسخ داشته باشند. بیولوژی مولکولی و سیستماتیک دو زمینه تحقیقاتی در ایجاد همکاری و دسترسی به بانک های اطلاعاتی هستند که محققان در اختیار عموم قرار می دهند. دسترسی به مقالات مجلات و پایان نامه ها از طریق وب آسان تر از رفتن به کتابخانه، پیدا کردن و کپی گرفتن آنهاست. وبسايت هاي ناشرين الكترونيك كتاب ها و مجلات علمي معتبر امروزه تامين كننده منابع علمي محققين گروهاي مختلف در سراسر دنياست.

تاثیر اینترنت بر آموزش تحت دو عنوان مورد بررسی قرار می گیرد: آموزش دانشگاهی (On campus) و آموزش از راه دور (Distance learning). در اين سمينار مزایا و معایب استفاده از آموزش از راه دور نيز که امروزه در حال پیشرفت است بیان خواهد شد. تاثیر اینترنت بر تدریس حشره شناسی در کشورهای در حال توسعه نيز بخوبی مشاهده شده است. اساتید می توانند جزوات درسی خود را در وب سایت موسسات و دانشگاهها قرار دهند تا مورد استفاده دانشجویان واقع گردد. دانشجویان هم می توانند در وب سایت موسسات تمرین و آزمون و مرور نمایند.

 

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

این مطلب خلاصه سمینار دانشجویی دوره دکترای تخصصی خانم مهندس زهرا شیخ،‌ دانشجوي گروه حشره شناسي پزشكي و مبارزه با ناقلين دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد كه براي استفاده علاقمندان در وبلاگ انجمن قرار گرفته است:

1) الگوهای خونخواری در پشه ها: از دیدگاه اپیدمیولوژیک اهمیت رفتار جستجو و خونخواری در پشه ها بیشتر به دلیل پدیده همزمانی و هم مکانی ناقل و میزبان در ظهور بیماریهایی است که به وسیله بندپایان منتقل می شوند. از جمله بیماریهایی مانند مالاریا، لیشمانیوز، تب دانگ، تب زرد و .... رفتار جستجو و خونخواری در پشه ها با روشهایی از جمله مشاهده مستقیم، استفاده از تله های حاوی طعمه و آنالیز خون خورده شده توسط پشه با روشهای مولکولی از جمله ELISA وPCR قابل بررسی است.

در مطالعه ای که توسط Chaves و همکاران در سال 2010 انجام گرفت، بررسی های انجام شده در ارتباط با الگوهای خونخواری پشه ها برروی میزبانهای مهره دار از سال 1916 توسط بانکهای اطلاعاتی معتبر مورد بازنگری قرار گرفت و داده هایی که شامل تجزیه و تحلیل آماری کامل بود جمع آوری شد و این داده ها بر اساس نوع میزبان (پستاندار، پرنده و...) و نیز بر اساس تعداد مکانهای بررسی شده تقسیم بندی گردید. با محاسبه C-score بدست آمده از داده های جمع آوری شده و  مقایسه آن با مقدار C-scoreحاصل از اعداد اتفاقی ارائه شده توسط نرم افزار براساس فرضیه صفر سه الگوی خونخواری aggregate و randomو segregate بررسی شد. این بررسی نشان داد که درمورد داده هایی که از یک محل جمع آوری شده بودند(single site) الگوی خونخواری از نوع random و در مورد داده هایی که از مناطق مختلف جمع آوری شده بودند الگوی خونخواری از نوع aggregate است. به طور کلی الگوهای خونخواری ناقل  و رفتار تغییر میزبان بستگی به وفور نسبی میزبان، رفتارهای دفاعی میزبان و نیز موانع فیزیکی مانند استفاده از پشه بند دارد. به نظر می آید عوامل دیگری نیز در این مورد نقش دارند که تاکنون شناخته نشده اند.

2) روش های نمونه گیری: در بررسی دیگری که به منظور مقایسه تمایلات خونخواری از انسان بین An.arabiensis و An. quadriannulatus  انجام گرفت پاسخ های مربوط به جلب شدن پشه به میزبان، ورود پشه و نشستن پشه روی میزبان توسط ابزارهای صید شامل   OBETs (Odor Baited Entry Traps), E-nets (Electrocuting nets)و ترکیب آنها با window traps  وCDC light traps و...بررسی شد. در این بررسی طعمه های مورد استفاده شامل انسان، گاو، انسان+گاو، و نیز ترکیبات مصنوعی(AOP) و CO2  بود. نتایج این بررسی که حدود2 سال به طول انجامید در مقاله مربوطه به تفصیل آمده است.

 3) حجم نمونه بهینه :(Optimum Sample Size) از آنجاییکه در برخی مطالعات حشره شناسی جمع آوری نمونه ها مستلزم صرف هزینه و وقت و انرژی بسیاری است به نظر می آید در این گونه مطالعات با محاسبه حجم نمونه بهینه، علاوه بر دستیابی به حجم نمونه کافی (و نه ضرورتاٌ زیاد) نتایج بررسی ها نیز قابلیت اعتماد   Reliabilityلازم را خواهند داشت. Karandinos (1979) از پیشگامان محاسبات حجم نمونه، محاسبه حجم نمونه بهینه را بر اساس چهار توزیع متداول شامل General, Negative binomial, Poisson, Binomial  شرح داده است که علاوه بر کاربرد گسترده آن در بررسی های آماری  مربوط به علوم پزشکی، در کتاب Mosquito Ecology نیز برای محاسبه حجم نمونه در مطالعات حشره شناسی، استفاده از فرمولهای پیشنهادی Karandinosتوصیه شده است.

 

 

خلاصه سمينار دانشجويي دوره دكتراي تخصصي آقاي مهندس عليرضا صانعي دهكردي،‌ دانشجوي گروه حشره شناسي پزشكي و مبارزه با ناقلين دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران به شرح زير مي باشد:

تعریف ساده از زیست فناوری (Biotechnology) عبارت است از دانشی که کاربرد یکپارچه زیست شیمی ، میکروب شناسی و فناوریهای تولید را در سیستمهای زیستی به دلیل استفاده‌ای که در سرشت بین رشته‌ای علوم دارند مطالعه می‌کند.و زیست فناوری  حشرات در پزشکی استفاده از مولکول ها یا سلول های مشتق شده از حشرات در علم پزشکی است.

 مواد دخیل در زندگی گیاهان و حیوانات به دو دسته تقسیم میشوند 1- متابولیت های اولیه که شامل مواد بنیادی تشکیل دهنده کلیه موجودات زنده هستند مثل قند های ساده و آمینو اسیدها 2- متابولیت های ثانویه که موادی هستند که توسط یک یا گروهی از موجودات تولید شده و برای زندگی موجودات حیاتی نیستند مثل پنی سیلین که متابولیت ثانویه قارچ Penicillium notatum است.در میان مواد مولکول های پپتیدی کوچک در حال حاضر یک زیر رده بزرگ از محصولات طبیعی بیو اکتیو هستند و دارای صدها واحد ساختاری متفاوت اند .گستره متابولیت های ثانویه در حال حاضر منبع تمام نشدنی جهت تحقیقات و کاوش های علمی به شمار می آید .متابولیت های ثانویه در طول میلیون ها سال جهت اعمال اختصاصی شان طی فرآیند تکامل بهینه سازی شده اند و اکنون به عنوان یک چارچوب نوید بخش جهت توسعه داروهای جدید مطرح می باشند. در حال حاضر نیاز مبرم پزشکی مواد دارویی جدید ،موثر ،بی خطر می باشد .این که متابولیت های ثانویه میکروارگانیسم ها از چه زمانی به طور جدی توسط دانشمندان مورد توجه قرار گرفته اند به سال 1928 بر می گردد جایی که الکساندر فلمینگ توانست ماده پنی سیلین را با استفاده از قارچ پنی سیلیوم نوتاتوم تولید کرده و خاصیت آنتی بیوتیک آن را توصیف کند.از آن  به بعد میکرو ارگانیسم ها مورد توجه محققان به عنوان منبع جدیدی جهت تولیدات دارویی قرار گرفتند .وبسیاری از ترکیبات جدید با اثرات مختلف معرفی شدند.این که چرا میکرو ارگانیسم های مرتبط با حشرات جهت  مطالعات انتخاب شده اند به این خاطر است که حشرات دارای بیشترین گروه در بین حیوانات موجود بروی کره زمین هستند، همچنین دارای قدمت زیاد و با شرایط مختلف محیطی سازگار بوده و در همه جا یافت می شوند. بنابراین میکرو ارگانیسم های پاتوژن و موجودات همزیست حشرات را به عنوان میزبانشان انتخاب کرده و خود را با آنها وفق داده اند .میکرو ارگانیسم ها از نظر ژنتیکی رام شدنی و قابل دسترس هستند و حشرات نیز می توانند به عنوان یک مخزن پهناور جهت میکروب های مهم بیوتکنولوژی و دارویی مطرح باشند .منطقی که پشت ایده استفاده از میکرو ارگانیسم های حشرات به عنوان منبعی برای تولیدات طبیعی بیو اکتیو است اینست که حشرات در محیط های مشابه انسان زندگی کرده و دقیقا با همان پاتوژن هایی که در انسان ایجاد بیماری می کند درگیر است همچنین حشرات و پستانداران در بخش اعظمی از فیزیولوژیشان شامل بخش هایی از سیستم ایمنی اشان اشتراک دارند.

معروفترین قارچ های پاتوژن حشرات اعضای متاجنس Cordyceps هستندکه از نظر میزبان بسیار اختصاصی عمل می کنند.از جمله مهمترین و معروفترین تولید کنندگان متابولیت های ثانویه در این متاجنس می توان به Metarhizium،  Beaveriaیا Hirsutella اشاره کرد. در مطالعه ای محققان ترکیبات Diterpene pyrone  را با نام  Metarhizin A&B از قارچ متاریزیوم فلاوویریده جدا کرده و بر علیه سلول های سرطانی انسان و حشره ارزیابی کردندو نشان دادند این ترکیبات دارای فعالیت Anti proliferative  بسیار قوی و در نتیجه می توانند به عنوان ضد سرطان و به عنوان پروب جهت تنظیم چرخه سلولی استفاده شوند.در مطالعه ای دیگر از متاریزیوم آنیزوپلیه ترکیب جدید 1و2 دهیدروهیلونیک اسید جدا شده که خاصیت آنتی بیوتیکی خوبی بر علیه استافیلوکوک اورئوس از خود نشان داده است.همچنین محققان دیگری بروی همین قارچ موفق شدند ترکیبات ایوروورتین  FتاH  را شناسایی کنند این مواد وابسته به آنتی بیوتیک ها هستند و اثر خود را با بازدارندگی بر فسفریل دار کردن اکسایشی در میتوکندری میگذارند.محققان دیگری از این قارچ 2 هپتا پپتید جدید به نام های سرینوسیکلین های  AوB  گزارش کردند. در مطالعه ای دیگر یک تتراپپتید ضد مالاریا به نام Hirsutellic acid A   که دارای اثر بازدارندگی بروی  پلاسمودیوم فالسیپاروم   است از قارچ Hirsutella جدا گردید.

 شماری از ژن های باکتری پاتوژن گیاهی  Erwinia cartovora که  باعث بیان سیستمیک رمز گذاری ژن های مربوط به پپتید های آنتی میکروبیال در لاروهای Drosophila می گردد شناسایی شدند.باسیلوس تورنجینسیس یکی از معروفترین باکتری های پاتوژن حشرات است و می تواند به عنوان یک منبع غنی از متابولیت های ثانویه مطرح گردد.باسیلوس سرئوس آنتی بیوتیکی جدید و غیر معمول تولید میکند که در واقع یک آمینو پولیول خطی به نام Zwittermicin A است و  دارای اثر  بازدارندگی رشد بروی پروتیست ها و تعدادی از باکتری گرم مثبت و منفی است . از لارو Galleria mellonella که به وسیله باکتری Photorhabdus luminescens آلوده گردیده یک ترکیب آنتی میکروبیال جدید به نام 2- ایزوپروپیل5- بنزن 1و3-دیول جدا گردیداین ماده بر علیه چندین باکتری مهم استفاده گردید و نتایج بسار خوبی از خود نشان داد همچنین دارای خاصیت کشندگی بروی سلول های سرطانی انسانی است.از باکتری فوق ترکیبات  جدیدی به نام Photobactin  و 1و3 -دهیدروکسی 2-5- بنزن (ST) شناسایی گردیده و خاصیت آنتی بیوتیک آنها  بروی چند باکتری مهم تست و نتایج مثبت گزارش شده است.

در مورد باکتری های همزیست حشرات می توان از باکتری های گرم مثبت موجود در سوسک های استافیلینیده نام برد که در سنتز ماده ای به نام پدرین نقش کلیدی ایفا می کند که  این ماده دارای خاصیت ضد سرطان و ضد تومور است .ماده ای به نام Mycangimycin توسط باکتری های همزیست سوسک Dendroctonus frontalis  تولید می گردد، این ماده بروی کاندیدیا آلبیکنس خاصیت بازدارندگی دارد.عملکرد 1و2 – دی اکسولان Mycangimycin شبیه داروهای ضد مالاریا است و میتوان همانند دارو های ضد مالاریا بر علیه پلاسمودیوم فالسیپارم عمل کند.از باکتری Pseudonocardia  که همزیست  با  Leafcutter antsمی باشد ماده ای به نام Dentigerumycin  شناسایی شده که خاصیت ضد میکروبی و ضد کاندیدیا آلبیکنس آن نیز ثابت شده است.

مطالعه بروی باکتری هاو قارچ های پاتوژن و همزیست حشرات در مراحل ابتدایی است  اگر ما این ترکیبات را در منابع طبیعی بیو اکتیو جدید جستجو کنیم در آینده  تولیدات طبیعی جدید متنوعی  شناسایی خواهند شد .

 

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر
جلد اول کتاب "کنه" که حاوی فرهنگ اصطلاحات تشخیصی است توسط خانم دکتر زکیه تلمادره ای و آقای مهندس اسدالله حسینی چگنی در سال ۱۳۸۹ منتشر شد. ناشر این کتاب انتشارات غاشیه است. در این کتاب نویسندگان تلاش کرده اند تا گامی درجهت تاکسونومی و تشخیص کنه های ایران بردارند.

 

اين مطلب عنوان سمينار دانشجويي كارشناسي ارشد خانم حسام محمدي، دانشجوي كارشناسي ارشد حشره شناسي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران است كه خلاصه آن به شرح زير مي باشد:

تغییر آب و هوایی جهانی، که توسط (1990GCRA,) تعریف شده، به معنای تغییر در محیط زیست جهانی (از جمله تغییرات در آب و هوا، بهره وری زمین، اقیانوس ها و یا دیگر منابع آب، ترکیبات شیمیایی جو، و سیستم های زیست محیطی) است که ممکن است ظرفیت زمین برای حفظ حیات را تغییر دهند. به طور كلي مي توان اين تاثيرات را در سه جنبه مورد بررسي قرار داد:

تاثیرات بر روی زمین: شامل رویدادهای شدید آب و هوایی ( طوفان ها، گردبادها)، امواج گرما ( مکررتر، شدیدتر و طولانی تر)، آلودگی هوا ( افزایش در لایه های ازن زمین، آلرژن ها)، ذوب سریع یخچال (رانش زمین، سیل ها، و کاهش یافتن آب در دسترس)، تغييرات در الگوهای بارش (خشکسالی، رویدادهای بارش شدید تر، سیل، و اختلال در تامین آب)، درجه حرارت گرم تر (گرم تر شدن دمای حداقل) و افزایش سطح آب دریا (طغیان آب، نفوذ آب شور، کمبود زمین)

تاثیر بر سلامت انسان: شامل تاثیر برخی از این تغییرات به طور مستقیم (ارتباط دمایی بیماری و مرگ؛ و اثرات بهداشتی مرتبط با آب و هوای شدید ) و برخی بطور غیر مستقیم (اثرات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا و بیماری های منتقله از راه آب و غذا، بیماری های منتقله از راه ناقلین و جوندگان و بیماری های مغزی، تغذیه ای، عفونی و دیگر اثرات بهداشتی). وسعتی که هرکدام از اثرات بر سلامت انسان دارند به اثربخشی اقدامات انطباقی و تأثیرات تعدیل کننده (جریانات دیگر از پیامدهای سلامت، مانند تراکم جمعیت در مناطق در معرض خطر سیل) بستگی دارد. همچنین قابل ذکر است که آب و هوا بر زمان و شدت شیوع بیماری تاثیر می گذارد.

تاثیر بر خطر ابتلا به بيماري هاي منتقله توسط ناقلين: بیماری های منتقله توسط ناقلین اغلب چرخه انتقال پیچیده اي دارند و بسیاری از عوامل هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری را تحت تاثیر قرار دهند، بنابراین تمیز دادن اثرات تغییر آب و هوا از اثرات دیگر دشوار است. دانشمندان با استفاده از مدل سازی این تغییرات را پیش بینی کرده اند. توزیع جغرافیایی بيماريهاي منتقله توسط ناقلين تا حد زیادی بازتابی از توزیع جغرافیایی ناقلین و مخازن آن ها است (در صورتی که میزبان مخزن داشته باشند). ناقلین می توانند رفتار  و گسترش محدوده جغرافیایی خود را در پاسخ به تغییرات در آب و هوا و دیگر تأثیرات زیست محیطی تغییر دهند. همچنین ناقلین بسیاری از گونه های بندپایان خونسرد هستند که قادر به تنظیم دمای داخلی خود نمي باشند و در نتیجه به شدت به آب و هوا برای بقا و توسعه وابسته اند.

راههاي اصلی اثرگذاري تغییرات آب و هوایی بر بيماريهاي منتقله توسط ناقلين به احتمال زياد شرح زير مي باشد:

·         افزایش وفور مخازن حیوانی و ناقلین بندپا

·         طولانی کردن چرخه انتقال بیماری ها

·         افزایش شانس موفقیت ورود ناقلین بیماری یا مخازن حیوانی

·         افزایش خطر بیماری های حیوانات و خطرات بالقوه انسانی از آن بیماریها

درجه حرارت می تواند بر هر دو فاکتور پراکندگی ناقل و اثربخشی انتقال پاتوژن از طریق ناقل تاثیر بگذارد، ‌در حالي كه  میزان بارش می تواند بر هر دوي آنها تا حدي تاثير گذار باشد. در اين سمينار سعي شده مطالب فوق با تكيه بر مهمترين بيماريهاي منتقله توسط بندپايان (تب خونريزي دهنده كريمه-كنگو، مالاريا، تب دانگ و ...) مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

 

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

خلاصه سمینار دانشجویی دوره کارشناسی ارشد آقای ارشد ویسی که در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد به شرح زیر می باشد:

خاموش کردن ژنها (Gene silencing) یک اصطلاح عمومی است که روند اپی ژنتیک تنظیم و بیان ژنها را شرح می دهد. خاموش کردن ژنها عموما به معنای خاموش کردن یک ژن خاص بدون هیچگونه دخالت در ژنوم موجود مورد هدف می باشد. فرایند خاموش کردن ژنها در داخل سلول ممکن است در سه مرحله قبل انجام رونویسی، در طی تقسیم میتوز یا بعد از انجام رونویسی صورت گیرد. خاموش کردن ژنها بعد از مرحله رونویسی(Post-Transcriptional Gene Silencing)، اصطلاحا  RNA interference یا RNAi نیز گفته می شود. RNAi روندی است که در طی آن میزان بیان یک ژن در مرحله بعد از رونویسی کاهش یا کاملا از بین می رود.

فرایند خاموش کردن ژنها بعد از مرحله رونویسی (PTGS) اولین بار در سال 1990 در گیاهان شناخته شد. مطالعات برای پی بردن به مکانیسم RNAi ادامه یافت تا اینکه دو دانشمند به نامهای  Craig C. Mello و Andrew Fire با معرفی یک RNA دو رشته ای (dsRNA) به نماتد Caenorhabditis.eleganc عامل RNAi را dsRNA معرفی کردند. به پاس این کشف بزرگ، جایزه نوبل سال 2006  در حوزه ی فیزیولوژی و پزشکی به این دو دانشمند تعلق گرفت. در رشته حشره شناسی پزشکی در زمینه ی RNAi مطالعات مختلفی انجام گرفته است. این مطالعات بطور کلی در 4 دسته تقسیم بندی می شوند:

1) تولید حشرات ترانسژنیک: در این زمینه با معرفی ژنهایی که باعث تحریک مسیر RNAi  در ناقل مورد نظر می شود، موفق به تولید ناقلینی شده اند که ظرفیت انتقال کمتری نسبت به ناقلین طبیعی دارند. به عنوان مثال از این روش برای تولید گونه های ترانسژنیک Aedes egypti  و Aedes albopictus  استفاده شده است.

2) مطالعه عملکرد پروتئین ها: در این روش با خاموش کردن یک ژن متعلق به یک پروتئین خاص تغییرات عملکردی ناشی از عدم تولید این پروتئین مورد مطالعه قرار می گیرد. از مهمترین مطالعاتی که در این زمینه انجام شده می توان به مطالعه عملکرد پروتئین هایی مانند HBP ، Salp14 و Serin-protease در گونه های مختلف کنه ها اشاره کرد.

3) شناسایی عملکرد ژنها: برای مشخص کردن عملکرد ژنها، یک ژن خاص مورد هدف قرار می گیرد و بعد از خاموش کردن ژن مورد نظر، فنوتیپ حاصله به منظور تعیین عملکرد ژن مورد نظر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. برای مثال عملکرد ژن هایی مانند nSec1 ، Actin و HISP در کنه ها و پشه ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

4) مطالعات ایمنولوژیک: در این قبیل مطالعات با معرفی یک گروه از dsRNA های مختلف به یک ناقل خاص، ژنهای مسئول تولید عوامل ایمنولوژیک مانند آنتی ژنهای محافظتی شناسایی خواهد شد. از این روش برای تعیین ژن های مسئول تولید آنتی ژن های محافظتی در کنه های گونه های Ixodes scapularis استفاده شده است.

کليد اوليه آزمون تحصيلات تکميلي (کارشناسي ارشد ) سال 1391 روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 20:26 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

از جمله کتاب های معتبر در زمینه مدیریت تلفیقی آفات کتاب Integrated Pest Management for Crops and Pastures نوشته Paul A. Horne و Jessica Page  می باشد. این کتاب در سال 2008 در بیش از 200 صفحه تنظیم شده است.

لینک کتاب در سایت آمازون: Amazon Book Link

لینک دانلود مستقیم  از سرور سایت (کلیک کنید)

پسورد فایل زیپ: www.insectology.ir

منبع : حشرات از منظر گیاهپزشکی

نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد حشره شناسی سال 1391

نمونه سوالات ارشد حشره 1391

ورود به صفحه دانلود  از سرور سایت (کلیک کنید)

پسورد فایل زیپ: www.insectology.ir

منبع : حشرات از منظر گیاهپزشکی

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

کتاب سیستماتیک حشرات توسط آقای سید محمد تبادکانی زیر نظر آقای دکتر احمد عاشوری گردآوری و ترجمه شده است. این کتاب یک مجموعه نسبتاً کامل و منسجم از رده بندی کلیه حشراتی است که از جنبه های کشاورزی، پزشکی، بهداشتی و دامپزشکی در زندگی انسان اهمیت دارند. پدید آورندگان، در گردآوری این مجموعه، از جدیدترین و معتبرترین منابع موجود در دنیا استفاده نموده و تلاش کرده اند تا در کنار ذکر گونه های مهم دنیا، بسیاری از گونه های بومی ایران را نیز در این طبقه بندی بگنجانند.

این کتاب مرجع مناسبی برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های حشره شناسی کشاورزی و پزشکی میباشد. کلید شناسایی 31 راسته حشرات، در سطح خانواده تهیه شده و در چهارچوب نرم افزار پاورپوینت، به همراه بیش از 1000 تصویر رنگی راهنما ، در یک لوح فشرده (سی دی)، پیوست کتاب می باشد.

کتاب سیستماتیک حشرات

این کتاب 509 صفحه ای را به همراه سی دی ضمیمه میتوانید به قیمت 99000 ریال از کتابفروشیها تهیه کنید.

آدرس اینترنتی ناشر:  nashr.jahat.ir ایمیل: nashr@jahat.ir تلفاکس: 02166954368

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

مگس میوه از گذشته مقاومت در برابر انجماد در جانداران فرایندی بسیار پیچیده به شمار می رفت، فرایندی که تنها چند نوع حشره قادر به انجام آن بودند در حالی که متراکم شدن ذرات یخ در بدن اکثر مهره داران ضررآفرین و حتی مرگبار است. محققان برای درک این روند به مگس های میوه، یکی از مهمترین ارگانیزم های تحقیقاتی در بیولوژی مدرن رجوع کردند تا دریابند چه عاملی می تواند به آنها در نجات از سرما کمک کند. نتایج نشان داد تا زمانی که این حشرات پیش از ورود به دوران انجماد از محلولی ضد یخ تغذیه می کنند می توانند از انجماد نجات بیابند. گونه ای از مگس های میوه قطبی می تواند در حرارت منفی 320 درجه فارنهایت (منفی 160 درجه سانتیگراد) از انجماد جان سالم به در ببرد و محققان دریافتند این توانایی به واسطه جمع شدن آمینواسیدهایی به نام L-Proline ایجاد می شود. از این رو محققان به گونه های معمولی مگس های میوه معمولی از این نوع آمینو اسید به همراه گلیسرول خوراندند و سپس آنها را منجمد کردند. لارو این حشرات (نوعی مگس میوه) توانست در حالی که نیمی از مایعات بدنش منجمد شده بود برای 75 دقیقه حرارت منفی 5 درجه سانتیگراد را تحمل کند.    
منبع: روزنامه ایران، شماره 5011 به تاریخ 26/11/90، صفحه 28 (صفحه آخر)

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

بید سیب زمینی● مشخصات ظاهری آفت:        

۱) حشره کامل: این حشره پروانه کوچکی است با دو جفت بال کم عرض به رنگ قهوه ای تا خاکستری روشن که روی بالهای جلوی نقطه های تیره دیده می شود. بال ها مخصوصاً بال زیری در کناره ها به دسته ای از موها ختم می شده است. عرض بال پروانه با بالهای باز ۱۴- ۱۵ میلی متر است. حشره دارای یک جفت شاخک نسبتاً بلند و کشیده است که معمولاً آنرا در امتداد شکم نگه می دارد، شکم در حشره بالغ ماده متورم ولی در حشره نر باریک و کشیده و در انتها قدری پهن شده که به این وسیله می توان حشره بالغ نر و ماده را از همدیگر تشخیص داد.

۲) تخم: تخم تقریباً تخم مرغی شکل و اندازه تقریبی آن ۵/۰ میلی متر است، رنگ تخم در ابتدا کرم روشن می باشد، محل تخم ریزی روی بوته در زیر برگها و گاهی روی برگ و ساقه و معمولاً گودی های روی غده سیب زمینی دیده می شود.

۳) کرم یا لارو: کرم که عامل اصلی خسارت می باشد در اندازه کامل به ۱۰- ۱۲ میلی متر می رسد رنگ آن در صورتی که از غده تغذیه کرده باشد سفید متمایل به زرد کمرنگ با هاله ای صورتی و درصورتی که از برگ و ساقه تغذیه کرده باشد، سبز، سر و سینه اول قهوه ای تیره، پاهای سینه تیره رنگ می باشد.

۴) شفیره: در ابتدا قهوه ای روشن ولی بتدریج به رنگ قهوه ای براق و تیره در می آید. شفیره در داخل محفظه ای که از ذرات خاک بهم چسبیده درست شده است قرار دارد.

● زیان آفت:

این آفت یکی از زیان آورترین آفات سیب زمینی می باشد. کرم های این آفت در فصل بهار و تابستان، برگها و دمبرگ ها و ساقه سیب زمینی را مورد حمله قرار داده و سبب خشک شدن برگ و ساقه می شود. در اواخر تابستان و اوایل پائیز پس از تشکیل و رشد غده های سیب زمینی حمله آفت متوجه غده ها می شود. کرم های حشره از طریق سوراخ کردن غده وارد سیب زمینی می گردند. معمولاً ورود آنها از محل گودی های روی غده سیب زمینی می باشد. کرم در محل ورود خود مقداری فضولات که به تدریج خشک و قهوه ای می شوند، باقی می گذارد که این خود به تشخیص غده های آلوده کمک می کند.

کرم پس از ورود همراه با تغذیه خود از محتویات غده سیب زمینی دالان هایی در داخل غده می سازد که این دالان ها که ممکن است دارای پیچ و خم و یا مستقیم درست شوند درتشخیص آلودگی بسیار کمک می کند.

بدیهی است که خسارت آفت در داخل چنین غده هایی سبب از بین رفتن سیب زمینی می شود. معمولاً غده های آلوده به دلیل ورود و رشد عوامل بیماری زا پوسیده و فاسد می شوند که به این ترتیب میزان خسارت افزایش می یابد، این آفت علاوه بر سیب زمینی که میزبان اصلی آفت به شمار می رود به محصولات دیگری از جمله بادمجان - توت - گوجه فرنگی آسیب می رساند.

● زیست شناسی و رفتار حشره:

این آفت حشره ای است شب پرواز، پروانه ها در طول روز غیرفعالند حشرات بالغ ماده پس از جفت گیری تخم خود را بصورت تک تک یا چند عددی پشت برگ های سیب زمینی و گاهی روی برگ ها یا ساقه قرار می دهند. کرم های تازه ظاهرشده از این تخم ها با ایجاد سوراخ در برگ و دمبرگ و یا ساقه شروع به فعالیت می کنند، آثار تغذیه ای کرم با ظهور لکه های سفید و روشن روی برگها یا ظهور سوراخ هایی روی غده سیب زمینی و خشکیدگی ساقه در همان محل مشخص می شود. غده های سبز تشکیل شده در سطح خاک، محل مناسبی برای تخم ریزی حشرات می باشد. کرم های تولید شده از تخم خارج شده وبا سوراخ کردن غده ها وارد آن می شوند و شروع به تغذیه از سب زمینی می نماید.

کرم پس از تغذیه کامل از غده بیرون آمده و معمولاً روی غده یا در محل دیگر انبار نظیر کیسه های سیب زمینی یا دیوارهای انبار، تبدیل به شفیره می شوند. شفیره پس از مدتی که بستگی به درجه حرارت انبار دارد به حشره کامل تبدیل می شود و مجدداً پروانه ها ظاهر شده پس از جفتگیری روی غده های سالم تخم ریزی کرده و در صورتی که هوای انبار نسبتاً گرم باشد این زاد و ولد تا آخر زمستان در انبار ادامه می یابد.

انتقال حشره از سالی به سال دیگر به شیوه های زیر انجام می شود:

۱) به وسیله غده های آلوده به کرم باقی مانده در مزرعه
۲)
به وسیله شفیره های تشکیل شده در فصل پائیز
۳)
به وسیله غده های آلوده در انبار

این حشره به دلیل زندگی در مزرعه و انبار و نداشتن دوره استراحت اجباری تعداد نسل زیادی که گاهی به ۱۲ نسل هم در سال می رسد تولید می کند. انتشار این حشره از مناطق اولیه خود به دیگر مناطق دنیا از طریق حمل غده های سیب زمینی صورت می گیرد و نحوه ی انتشار و گستردگی آن درایران نیز عمدتاً به همین صورت بوده است.

● مدیریت تلفیقی و راهکارها:

از آنجایی که این حشره در مزرعه، بوته و در انبار غده ها سیب زمینی را آلوده می کند لذا باید برای حفظ بوته های سیب زمینی در مزرعه و غده ها در انبار، روش های زیر اعمال شود. و از طرفی با توجه به تعداد نسل زیاد و جمعیت فراوان و وجود میزبانهای مختلف و پوشیده بودن محل تغذیه و خسارت آفت اعمال یک روش به تنهایی در مقابله با این آفت کارساز نبوده و قطعاً بایستی با اعمال روشهای مختلف در زمانهای معین با این آفت خطرناک مقابله نمود.

الف) اقدام هایی که باید در مزرعه سیب زمینی انجام گیرد.

۱) اجرای عملیات صحیح وبه موقع زراعی شامل شخم و اجرای عملیات زمستان ( ازبین بردن بقایای سیب زمینی و یخ آب دادن مزرعه ) و کشت به موقع.
۲)
کشت غده های سالم و بدون آلودگی در عمق کافی ( حداقل ۱۵سانتی متر)، نظربه اینکه کشت غده های آلوده یکی از راههای انتشار آفت است لذا بایستی در فصل برداشت از انبار کردن این غده ها اجتناب و در فصل کشت از طریق معاینه غده ها، فقط غده های سالم و بدون آلودگی کشت گردند.
۳)
خاک دادن در ۲مرتبه، مرتبه اول ۶هفته پس از کشت و مرتبه دوم زمان گلدهی.
۴)
آبیاری منظم برای جلوگیری از ترک خوردگی خاک و عدم امکان نفوذ پروانه و کرم به داخل خاک و آلوده سازی غده ها.
۵)
در مناطق با آلودگی زیاد مبارزه شیمیایی با یکی از سموم فسفره.
۶)
برداشت به موقع با شروع زرد شدن برگها و انتقال سریع غده از مزرعه به انبار.
۷)
نابود کردن غده های کوچک باقی مانده در سطح خاک.
۸)
شکار حشره بالغ از طریق تله های فرمونی و نوری.
۹)
برقراری تناوب با محصولات غیرمیزبان و عدم کشت سیب زمینی پشت سرهم.
۱۰)
ازبین بردن بقایای سیب زمینی یا دیگر محصولات و علف های هرز خانواده بادمجانیان.

ب) اقداماتی که باید در انبار انجام گیرد:

۱) روش صحیح انبار کردن غده سیب زمینی.
۲)
تمیزنمودن و ضدعفونی انبار قبل از انبار کردن سیب زمینی.
۳)
پرهیز از انتقال غده های آلوده به انبار.
۴)
ایجاد موانع بر سر راه نفوذ پروانه به انبار از قبیل نصب توری بر درب و پنجره انبار.
۵)
تامین رطوبت کافی.
۶)
بکارگیری تله های نوری و فرمونی در انبار جهت شکارپروانه در داخل انبار.
۷)
پوشاندن غده های سیب زمینی با شاخ و برگ خشک بعضی از گیاهان که در این مورد خاص، استفاده از شاخ و برگ خشک شده درخت اکالیپتوس به شرط در دسترس بودن آن توصیه می شود. و درصورت عدم امکان می توان از کاه و کلش خشک به ضخامت ۲سانتی متر استفاده نمود.
۸)
درصورت بالابودن آلودگی استفاده از حشره کش میکروبی B.t به مقدار ۳ کیلودرتن و در صورت عدم دسترسی به حشره کش میکروبی استفاده از گرد سومیسیدین ۱/۰% به مقدار ۲ کیلو در تن قبل از انبار کردن. منبع

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

دانلود کتاب مدیریت آفات جنگلی (Ecological Methods in Forest Pest Management)

از جمله کتاب های مفید در زمینه آفات کشاورزی، کتاب روش های اکولوژیکی در مدیریت آفات جنگلی (Ecological Methods in Forest Pest Management) نوشته David Wainhouse می باشد. این کتاب در سال 2005 در بیش از 250 صفحه نگاشته شده است. این مطلب توسط وب سایت حشرات از منظر گیاهپزشکی به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می گیرد.

حشرات از منظر گیاهپزشکی

لینک دانلود مستقیم  از سرور سایت

پسورد فایل زیپ: www.insectology.ir

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

 

بزرگترین پروانهیک عکاس هندی در صحنه‌ای خارق‌العاده موفق به ثبت تصویری از بزرگترین پروانه جهان در جاده‌ای در شمال شرق این کشور شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ پروانه « آتاکوس اطلس (Attacus atlas)» با طول بال 25 سانتیمتری در قلب هیمالیای شرقی توسط «ساندش کادور» به تصویر کشیده است.

کادور اعتراف کرد: این پروانه در زمان باز کردن بالهای خود و قرار گرفتن در یک موقعیت دفاعی بیشتر از موقعیتی شبیه به حمله برخوردار بوده است.

پروانه‌های اطلس به دلیل طرحهای نقشه مانند بالهای آنها به این نام شناخته شده‌اند.

این پروانه‌ها که از دهان شکل گرفته کاملی برخوردار نیستند، با تغذیه از چربی که به عنوان کرم ابریشم بوجود آورده‌اند، تنها می‌توانند تا حداکثر دو هفته زندگی کنند.

این موجودات از ثبات زیادی در زمان پرواز برخوردار نبوده و نمی‌توانند مسیر زیادی را در هوا پرواز کنند.

پروانه‌های اطلس در جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرق آسیا بخصوص در مجمع الجزایر مالایی زندگی می‌کنند.

برای دستیابی به این میزان رشد،‌ کرم ابریشم اطلس بطور مداوم تا شش هفته به خوردن می‌پردازد.

به گفته کارشناسان، طرحهای ترساننده بالهای این پروانه به جهت ترساندن شکارچیان است. ظاهر این حشره بقدری گیرا بوده که در چین به آن پروانه کله ماری گفته می‌شود؛ چرا که سر بالهای بزرگ آن شبیه این خزنده است.

یک عکاس هندی در صحنه‌ای خارق‌العاده موفق به ثبت تصویری از بزرگترین پروانه جهان در جاده‌ای در شمال شرق این کشور شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ پروانه « آتاکوس اطلس (Attacus atlas)» با طول بال 25 سانتیمتری در قلب هیمالیای شرقی توسط «ساندش کادور» به تصویر کشیده است.

کادور اعتراف کرد: این پروانه در زمان باز کردن بالهای خود و قرار گرفتن در یک موقعیت دفاعی بیشتر از موقعیتی شبیه به حمله برخوردار بوده است.

پروانه‌های اطلس به دلیل طرحهای نقشه مانند بالهای آنها به این نام شناخته شده‌اند.

این پروانه‌ها که از دهان شکل گرفته کاملی برخوردار نیستند، با تغذیه از چربی که به عنوان کرم ابریشم بوجود آورده‌اند، تنها می‌توانند تا حداکثر دو هفته زندگی کنند.

این موجودات از ثبات زیادی در زمان پرواز برخوردار نبوده و نمی‌توانند مسیر زیادی را در هوا پرواز کنند.

پروانه‌های اطلس در جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرق آسیا بخصوص در مجمع الجزایر مالایی زندگی می‌کنند.

برای دستیابی به این میزان رشد،‌ کرم ابریشم اطلس بطور مداوم تا شش هفته به خوردن می‌پردازد.

به گفته کارشناسان، طرحهای ترساننده بالهای این پروانه به جهت ترساندن شکارچیان است. ظاهر این حشره بقدری گیرا بوده که در چین به آن پروانه کله ماری گفته می‌شود؛ چرا که سر بالهای بزرگ آن شبیه این خزنده است.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

حشره کش بیولوژیک بی‌تورین واریته باکتری Bacillus thuringensis subsp. kurstaki است.

ماده موثر : مخلوط اسپور و کریستال باکتری.

درصد مواد : 3/6 درصد مواد مؤثره و 96/4 درصد مواد همراه، تعداد اسپور و سلول زنده در هر گرم : 108 سلول زنده در هر میلی لیتر.

موارد مصرف : لارو سنین اولیه،آفات مهم راسته بالپولکداران مانند: بید کلم، سفیده کلم، کرم قوزه پنبه پیله خوار نخود، ساقه خوار اروپایی ذرت، ساقه خوار برنج، کرم سبز برنج، برگ خواران ذرت، سویا، چغندر قند و پنبه .کرم سیب، لیسه سیب، کرم به.

نحوه تأثیر روی آفات: بی‌تورین حشره کش گوارشی است که پی از تغذیه توسط لارو سنین اولیه آفات موجب مرگ آن‌ها طی 7 تا 24 ساعت می‌گردد. در لاروهای سنین بالاتر با ایجاد مسمومیت و توقف تغذیه پس از 5 تا 7 روز ایجاد خونریزی دستگاه گوارش نموده ، موجب مرگ لارو می‌گردد .

دوام در محیط: ماده موثر بی‌تورین به مدت 5 تا 7 روز پس از محلول پاشی روی گیاه فعال می‌باشد.

قابلیت اختلاط: بی‌تورین را می‌توان با حشره کش‌ها و قارچ کش‌های شیمیایی که PH آن‌ها بیشتر از 7 نباشد مخلوط نمود.

احتیاط‌های لازم: سم بی‌تورین هیچ‌گونه اثر سویی روی انسان، حیوانات خونگرم، حشرات مفید نظیر زنبور عسل و آبزیان نداشته و کاملاً بی خطر می‌باشد.

جهت خریداری میتوانید به اینجا مراجعه کنید.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

محققان موفق به شناسایی چهار گونه جدید از مگس استرالیایی شده اند که چرخه غذایی را بر هم زده و از عنکبوت های عظیم الجثه و رتیل تغذیه می کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شفیره های گونه های مگس عنکبوتی Panops درون بدن عنکبوت های جوان لانه گزیده و در حقیقت طول عمر آنها را افزایش داده و تا ۱۰ سال این موجودات را به شکل عنکبوت های نابالغ نگه می دارند.

در آخر کار این شفیره ها از داخل به خوردن عنکبوت پرداخته و تنها پوست آن را باقی می گذارند. در این زمان شفیره مگس عنکبوتی به زندگی خود به عنوان یک موجود بالغ ادامه خواهد داد.

شاون وینترتون که که این حشرات را به عنوان بخشی از بازبینی مگسهای عنکبوتی در استرالیا کشف کرده، در گفت وگو با سایت لایو ساینس اظهار کرد: این شفیره ها به طور اختصاصی در عنکبوتهای بزرگی مانند رتیل لانه می کنند و تا سالها از آنها تغذیه می کنند.

جالب اینکه گونه بالغ این حشرات گرده افشانهای مهمی برای گلها محسوب شده و از شهد آنها تغذیه می کنند.

چهار گونه جدید اکتشافی P. Aurum و P. Danielsi و P. Jade و P. Schlingeri دارای چشمان بزرگ و طراحی های طلایی بوده و از پوسته سبز آبی و موهای متراکم در سر خود برخوردارند که این رنگ متالیک به آنها ظاهری جواهرنشان داده است.

تمام گونه های مگس های عنکبوتی Panops از شفیره هایی برخوردارند که به خوردن عنکبوتهای بزرگی مانند رتیل، عنکبوت درب تله ای و عنکبوت قیف ساز شبکه ای می پردازند.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

محققان دریافتند که عشق به هیجان تنها مختص انسان ها و دیگر مهره داران نیست، زنبورهای عسل نیز از این خصیصه برخوردارند و زنبورهایی که به نظر نسبت به دیگر زنبورها ماجراجوتر به نظر می آیند، از فعالیت های ژنتیکی مجزایی مشابه فعالیت های ژنتیکی انسان های ماجراجو برخوردارند.

این یافته جدید دیدگاهی نوین را از زنبورها و جوامع زنبوری ارائه می کند. اکنون این گونه به نظر می آید که زنبورهای عسل برای انجام وظایف مختلف سطوح متفاوتی از اشتیاق را نشان می دهند و این تفاوت ها می تواند منجر به ایجاد شخصیت های متفاوت در میان زنبورها شود.

محققان موسسه «بیولوژی ژنومیک» بر روی دو رفتار که به «تازه-خواهی» شباهت دارد، مطلعه کردند: پرسه زدن برای یافتن آشیانه های جدید و پرسه زدن برای یافتن غذا. 

زمانی که یک «کلونی» به اندازه ای رشد می کند که آشیانه اش برایش کوچک می شود، در این شرایط باید در جستجوی آشیانه جدید بود. 

حدود پنج درصد از گروه زنبورها برای یافتن مکانی جدید جهت ساخت «کندو» به تجسس و گشتزنی می پردازند. 

احتمال اینکه این زنبورهای جستجوگر نسبت به دیگر زنبورهای «کندو» در مسیر جستجو برای یافتن سکونتگاه جدید به دنبال غذا نیز بگردند سه - چهار بار بیشتر است.

محققان در راستای درک پایه های مولکولی این تغییرات از سیستم «میکرو آرایه ژنومی» برای جستجوی تفاوت ها در فعالیت هزاران ژن در مغز زنبورهای ماجراجو و غیر ماجراجو استفاده کرده و شاهد هزاران تفاوت بودند.

در انسان ها و حیوانات ماجراجویی به عملکرد سیستم پاداش مغز ارتباط دارد. در زنبورها محققان موفق به کشف ژن های فعال متفاوتی شدند که با پروتئین ها و هورمون های مرتبط با «تازه-خواهی» در ارتباط بودند. منبع: مهر

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

بی شک معتبرترین ژورنال حشره شناسی، ژورنال Annual Review of Entomology می باشد. این ژورنال دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) معادل 12.180 می باشد. این ژورنال از مهمترین منابع تحقیقاتی برای دانشجویان، اساتید، محققین رشته حشره شناسی در جهت نوشتن مقالات، پایان نامه، سمینار، تحقیق و... می باشد. آخرین شماره از این ژورنال در سال 2012 منتشر شده است که در مجموع 22 مقاله Review را در بیش از 400 صفحه برمیگیرد. با تلاش فراوان آخرین شماره از این ژورنال برای اولین بار در فضای وب توسط مدیریت وب سایت حشرات از منظر گیاهپزشکی تهیه شده و هم اکنون فایل PDF آن در اختیار شما دوستان قرار می گیرد. این مطلب توسط وب سایت حشرات از منظر گیاهپزشکی به صورت رایگان در دسترس عموم قرار میگیرد.

لینک دانلود مستقیم  از سرور سایت

پسورد تمامی فایل های زیپ: www.insectology.ir

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 19:18 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

کتاب Domino Guide to The Insects یکی از برترین کتاب های حشره شناسی در زمینه شناسایی حشرات می باشد.از مهمترین ویژگی های این کتاب، دارا بودن تصاویر رنگی بسیار زیبا از مهمترین گونه های حشرات به همراه معرفی مختصر گونه می باشد.

به علت حجم بالای کتاب و محدودیت سرور فایل در دو پارت آماده شده است و برای دریافت کتاب بایستی هر دو فایل را دانلود نمایید.

لینک دانلود پارت اول مستقیم  از سرور سایت

لینک دانلود پارت دوم مستقیم  از سرور سایت

پسورد تمامی فایل های زیپ: www.insectology.ir

منبع : وب سایت حشرات از منظر گیاهپزشکی

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

کليد اوليه آزمون تحصيلات تکميلي (کارشناسي ارشد ) سال 1391 روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

از جمله کتاب های معتبر در زمینه مدیریت تلفیقی آفات کتاب Integrated Pest Management for Crops and Pastures نوشته Paul A. Horne و Jessica Page  می باشد. این کتاب در سال 2008 در بیش از 200 صفحه تنظیم شده است.

لینک کتاب در سایت آمازون: Amazon Book Link

لینک دانلود مستقیم  از سرور سایت (کلیک کنید)

پسورد فایل زیپ: www.insectology.ir

منبع : حشرات از منظر گیاهپزشکی

نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد حشره شناسی سال 1391

نمونه سوالات ارشد حشره 1391

ورود به صفحه دانلود  از سرور سایت (کلیک کنید)

پسورد فایل زیپ: www.insectology.ir

منبع : حشرات از منظر گیاهپزشکی

چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:حشره شناسی,کشاورزی,آفات,, :: 17:20 ::  نويسنده : داود كوهي زرگر

علم حشره شناسی که به آن Entomology گفته می شود یکی از شاخه های علوم بیولوژی است.حشرات در حدود 350 میلیون سال در روی کره زمین زندگی می کرده اند و پرجمعیت ترین حیوانات زمین زی هستند. آنها تقریبا‌ً در تمام نقاط دنیا به غیر از دریاهای آزاد و بعضی از قسمتهای قطب زندگی می کنند. تا کنون نزدیک به یک میلیون گونه حشره شناخته شده و نامگذاری شده اند و شاید متجاوز از همین رقم هنوز ناشناخته باقی مانده اند.



ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Butterfly و آدرس dkzargar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 4437
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 4437
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 4437
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1